تبلیغات
مطالب اینترنتی - مطالب اردیبهشت 1396

چند شغله بودنِ معلمان چه زمانی به پایان می رسد؟

نویسنده : نویسنده شنبه 23 اردیبهشت 1396 11:50 ب.ظ  •   



مفیدستان:

چند شغله بودنِ معلمان چه زمانی به پایان می رسد

بعضی معلمان از صبح تا ظهر و برخی هم ظهر تا عصر با گچ و تخته و کتاب و دانش آموز و آموزش سر و کار دارند و بعد و یا قبل از آن بدون استراحت درگیر شغلی دیگر هستند با پراید قسطی سراغ آژانسِ درون شهری و یا مسافرکشی می روند در این بین هستند, معلمانی که بعد از تمام شدن ساعت آموزش, دانش آموزان خود را به خانه هایشان می برند

۱۲ اردیبهشت روز “گرامیداشت مقام معلم” است …. معلمانی انسان ساز که اگر نبودند، وزیر و وکیل و پزشکی در کار نبود… انسان سازانی که به دلیل وضع بدِ معیشتی، برای گذران زندگی، شغل دوم و بعضاً شغل سوم دارند، گله مندند، می گویند؛ سفره آنها کوچک شده و این دغدغه ها در نهایت باعث می شود، آنطور که باید و شاید در کلاس درس حاضر نشوند …. بعضی از صبح تا ظهر و برخی هم ظهر تا عصر با گچ و تخته و کتاب و دانش آموز و آموزش سر و کار دارند و بعد و یا قبل از آن بدون استراحت درگیر شغلی دیگر هستند. با پراید قسطی سراغ آژانسِ درون شهری و یا مسافرکشی می روند! در این بین هستند، معلمانی که بعد از تمام شدن ساعت آموزش، دانش آموزان خود را به خانه هایشان می برند.

معلمانی با دو شغل/روزگار سخت می گذرد

معلمی را می شناسم که حقوق معلمی کفاف تامین نیازهای زندگی اش را نمی دهد. می گوید: «فرزندانم دارند بزرگ می شوند و هنوز خانه ای برای خودمان نداریم و هر سال اجاره نشین هستیم آنهم با اجاره های بالا. نمی توانم حتی خانه بزرگتری اجاره کنم. بیشتر حقوقم صرف پرداخت قسط های بانکی می شود و ناچارم برای اینکه از پس مخارج بر بیایم، بعد از ساعت آموزشی عصرها با یکی از بستگان در یک فروشگاه کار کنم و تا ۱۰ شب آنجا هستم!»

انتخابات و وعده هایی برای پر کردن سبد رای

با نزدیک شدن به انتخابات های پیش رو در محافل دولتی و یا سیاسی، معلمان شاهد هستند که عده ای مدام، سوار بر موج مطالبات اقتصادیِ آنها، برای پر کردنِ سبدِ آراء، سخنان امیدوارکننده بر زبان خود و ذهن این قشر جاری می کنند… شعار می دهند که چنین می کنم و چنان می کنم! از افزایش حقوق گرفته تا بهبود وضعیت معیشت، بهبود وضعیت بیمه و درمان و کرامت اجتماعی… هرچه وعده بیشتر، چه بسا رای بیشتر!

دغدغه معلمان همچنان باقی است/سفره هایی که کوچک شدند

دغدغه های معلمان اما همچنان باقی مانده و اگر در هر برهه زیاد نشده باشد، کم هم نشده است. نگرانی هایی که حالا به دوران بازنشستگی و سال های آرامش و آسایش و استراحت فرهنگیان هم تسری یافته … معلمانی که سال به سال، سفره شان کوچکتر شده و روز به روز، بازوی تقابلشان با مشکلات زندگی نحیف تر می شود، معلمانی که همچنان با امید به روزهای روشن تر گام به حیاط مدرسه می گذارند.

معلمی با ۲۹ سال سابقه:

بزرگترین مطالبه ما بیمه تکمیلی مناسب و بهبود وضعیت درمانی است

خانم حسینی؛ معلمی با ۲۹ سال و اندی سابقه کار و مدرک فوق لیسانس، فردی که به گفته او با اجرای طرح رتبه بندی، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند، او عنوان می کند: «در طرح رتبه بندی افزایش بسیار ناچیز بود و اصلاً مشخص نشد که چه رتبه ای گرفته است و حتی حکم یا ابلاغ جدیدی هم به دستش داده نشد تا بفهمد چه تغییری، برچه مبنایی در دریافتی اش صورت گرفته است.» این معلمِ در آستانه بازنشستگی، مطالبات و درخواست هایی از مسئولان آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دارد؛ دولتی که انتخابات رییس آن بیست و نهم همین اردیبهشت ماه برگزار می شود.

او بزرگترین مطالبه خود را سر و سامان یافتن وضع درمانی فرهنگیان می داند و می گوید: «به هر حال مسائل مالی و حقوقِ فرهنگیان شاید ناشی از مشکلات کلانِ مالی و بودجه کشور باشد و طبیعتاً معضلی است که تمام کارکنان دولت با آن دست به گریبان هستند و مختص ما معلمان نیست. اما در حوزه درمان، اوضاع ما متفاوت از سایر کارکنان دولت و تا حدی تحقیرآمیز است.»

این معلم ادامه می دهد: « در حال حاضر یک بیمه تکمیلی داریم که از طرفی در برگیرنده بسیاری از الزاماتِ درمانی نیست؛ چشم پرشکی و دندانپزشکی را شامل نمی شود و استفاده از تسهیلات و امکانات آن سقف محدودی دارد، از طرف دیگر نیز با بازنشسته شدنِ فرهنگیان، شرایط از این هم بدتر می شود. یعنی ما در طول سال فقط می توانیم تا سقف ۵۵۰ هزار تومان هزینه اسکن، سونوگرافی و سایر موارد کنیم، ویزیت، دارو و نه بسیاری دیگر از مواردِ حائز اهمیت در حوزه درمان شامل این بیمه تکمیلی که به نظر من سراسر ” نقص ” است، نمی شود.»

او می گوید: «من سال دیگر بازنشسته می شوم و از همین حالا دغدغه روزها و سالهای پس از بازنشستگی را دارم، خواسته ما خواسته عجیب و زیاده خواهانه ای نیست؛ ما نمی گوییم شرایط درمان باید مثل سایر کشورها باشد، حداقل اما می توانیم انتظار خدمات درمانیِ هم تراز و هم سطح سایر کارکنان دولت در ایران را داشته باشیم. در گذشته یک بیمه طلایی برای فرهنگیان بود که خیلی بهتر بود و متاسفانه مشخص نشد که چرا برچیده شد، به نظرم یکی از مطالبات همه جامعه فرهنگی، بیمه خوبِ تکمیلی است.»

معلم باید امنیت شغلی و روانی داشته باشد

درخواست دیگر این معلم به پاداش بازنشستگی بر می گردد: «معتقدم اگر واقعاً عزمی و قصدی وجود دارد که پاداش بازنشستگی به فرهنگیان پرداخت شود، پس باید به موقع و در زمان بازنشسته شدن و یا در اسرع وقت پرداخت شود، نه اینکه شامل مرور زمان شده و بعد از چند سال آنهم در چند قسط! غالباً این پاداش در زمانی به دست بازنشستگان می رسد که دیگر ارزش واقعیِ خود را از دست داده و چندان گره ای را از مشکلات معلمان باز نمی کند.»

او از امنیت شغلی بعنوان یکی دیگر از دغدغه ها و مطالبات معلمان یاد می کند و می گوید: «معلم وقتی سر کلاس می رود، باید آنقدر از لحاظ فکری، معیشتی و جسمی شرایط خوب و مناسبی داشته باشد که بتواند به شکل شایسته، از پس وظیفه اش بربیاید، نه اینکه به حدی درگیر دغدغه های روزمره باشد که بدون تمرکز لازم و کافی، سر کلاس حاضر شود و نتواند وظیفه معلمیِ خود را به نحو صحیح انجام دهد. من تردید ندارم که با ایجاد امنیت روانی، امنیت جسمی، امنیت شغلی و معیشتی، می توان معلمان شاداب تر، دانش آموز داناتر و جامعه ای بانشاط و آگاه تر داشت»

او خواسته های معلمان را بسیار حداقلی می داند و می افزاید: «این خواسته ها، مطالبات دندانگیر و خودخواهانه ای نیست و امیدوارم با انعکاس آن، چه مسئولان فعلی و چه آنها که در دولت آینده تصدی امور را به دست خواهند گرفت، برای اجابت این درخواست ها تلاش کافی و صادقانه بخرج دهند.»

یک دبیر بازنشسته: از بدعهدی صندوق ذخیره فرهنگیان گله داریم

چرا بازنشستگان، در طرح رتبه بندی لحاظ نشدند؟

خانم پناهنده؛ دیگر معلمی که با او هم صحبت شدیم، دبیر بازنشسته ای است که مطالبات خود را از دولت و وزیر بعدیِ آموزش پرورش، با گلایه مندی اش از بد عهدیِ صندوق فرهنگیان آغاز می کند: «صندوق ذخیره فرهنگیان مبالغی را از ما گرفت و در مقابل به تعهدِ خود در بازپرداخت سود عمل نکرد. با اینکه ۲ سال از بازنشستگی من می گذرد، هنوز پول و سود و طلب من به صورت کامل پرداخت نشده است!»

او در ادامه می گوید: «مورد دیگری که نه تنها من، بلکه بسیاری از عزیزان فرهنگی و معلمانی را که با آنها در ارتباط هستم، آزار می دهد، این است که ما با ۳۰ سال خدمت شامل حق رتبه بندی نشدیم، در حالی که معلمی که ۱۰ سال سابقه کار داشت، حقوقش حدود ۵۰۰ – ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت. این حق ماست که بدانیم امثال ما که ۳۰ سال از عمر خود را صرف آموزش کرده ایم، بر اساس چه معیار و مبنایی پایین تر از معلمانی که مثلاً ۱۰ – ۱۵ سال سابقه دارند، قرار گرفتیم؟ گفته می شود این طرح رتبه بندی اختصاص به شاغلان دارد و حق شغل محسوب می شود و به بازنشستگان تعلق نمی گیرد.»

جلوی حق التدریسی معلمان بازنشسته گرفته شده است

خواستار همسان سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان هستیم

این معلم بازنشسته می گوید: «الان جلوی حق التدریس معلمان بازنشسته گرفته شده و عنوان می شود که به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای نیروهای جوان، طبق قانون نمی توانیم بیش از سقف تعیین شده کار کنیم، در حالی که متاسفانه شاهد هستیم؛ در برخی جاها آنهایی که رابطه یا پارتی داشته اند، حداقل ۴۰ ساعت در هفته بصورت حق التدریس کار می کنند و ما که کسی را نداریم، اجازه کار بیش از هفته ای ۸ ساعت نداریم.»

او ادامه داد: «من امیدوارم در آموزش و پرورش دولت بعدی ساز و کاری فراهم شود که یا همه این حق را داشته باشند که ساعات بیشتری حق التدریس بگیرند و یا اگر واقعاً باید مرّ قانون رعایت شود، همه به آن احترام بگذارند و با متخلفان، بعنوان قانون شکن و ضایع کننده حق دیگران، برخورد شود.»

از بازنشستگان به عنوان طراحان فکر در آموزش و پرورش استفاده شود

حس می کنم فراموش شده ام

وی از اختلاف فاحش و زیاد حقوق شاغلان و بازنشستگان بعنوان یکی دیگر از دغدغه های امروز خود و دیگر بازنشستگان یاد و همسان سازی آن را از دولتمردان آینده مطالبه می کند:« اختلاف حقوق ما با شاغلان به حدی زیاد است که باعث آزار بازنشستگان شده است. من، بعنوان یک بازنشسته فرهنگیِ ۳۰ سال خدمت، با کلی تشویق نامه و تقدیرنامه، اکنون این حس را دارم که کاملاً فراموش شده ام.»

این معلم می گوید: «گذشته از حقوق، احساس پوچی و فراموش شدگی داریم؛ حداقل از ما با این همه سال تجربه می شود، بعنوان طراحان فکر در آموزش و پرورش استفاده کرد، در حالی که یک سری افراد بی تخصص، بدون تجربه و ناآگاه از مسائل آموزشی، در جاهایی که حقشان نیست به کار گرفته شده اند و چون صاحب نظر، خلاق و صاحب ایده نیستند، در نتیجه برنامه هایی را طرح می کنند که بی فایده است و صرفاً برای اینکه ساعتی را سپری کنند و یک حقوقی بگیرند، اوقات را می گذرانند.»

آموزش و پرورش باید در صدر مسائل کشور باشد

سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد

رضا نهضت، معلم مقطع دوم دبیرستان و کارشناس مسائل آموزشی درباره مطالبات فرهنگیان از دولت دوازدهم می گوید: «به نظرم مهمترین مطالبه فرهنگیان و بالاتر از آن، مجموعه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، از دولت آینده، باید این باشد که مسئله آموزش و پرورش را در صدر مسائل کشور بنشانند. متاسفانه هیچگاه در دولت ها، به آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی توسعه متوازن، نگاه نشده است و بیشتر آن را نهادی مصرفی تلقی کرده اند؛ بنابراین در تخصیص بودجه آن را در اولویت خود قرار نمی دادند. شایسته نیست که کشوری که داعیه تمدن نوین اسلامی را دارد، این گونه به آموزش و پرورش کم توجه باشد»

وی ضمن اشاره به اینکه مسئله تعلیم و تربیت در نظام دینی ما مورد تاکید قرار گرفته و هم مسئولان ارشد نظام، بر این مسئله تاکید داشته و دارند، بر این باور است که دولت آینده سهم بودجه آموزش و پرورش را از بودجه عمومی به تدریج به بالای بیست درصد برساند.

این معلم با اشاره به اینکه این سهم اکنون کمتر از ده درصد است، می افزاید: «جالب این است که در اوج درآمدهای نفتی در دولت گذشته این سهم بالا نرفت و بنا بر برخی گزارش ها حتی کمتر از زمان دولت اصلاحات نیز شد. بنا بر سند چشم انداز علمی کشور، بودجه آموزش و پرورش باید به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی برسد، در حالی که این رقم اکنون در حدود یک درصد یا کمی بیشتر از این است.»

نظام تعلیم و تربیت تبدیل به نظام تست زن شده است

سند تحول بنیادین از ریل خارج شده

این معلم بعد از مسئله بودجه، بر کیفیت آموزش تاکید می کند و می گوید: «کیفیت آموزش و تعلیم و تربیت در مدارس ما پایین است و هیچ نسبتی با استانداردهای جهانی و نیز اهداف پیش بینی شده در سند تحول ندارد. نظام آموزش و پرورش ما تبدیل به نظام تربیت تست زن شده است، تربیت دانش آموزانی که بتوانند خوب تست بزنند و بس. اگر سند تحول بنیادین را (با همه انتقادهایی که به آن داریم) به منزله نقشه راه و آنچه را که اکنون در آموزش و پرورش می گذرد را به قطاری تشبیه کنیم، به نظرم این قطار از ریل خارج شده است و مسیر را به بی راهه می برد. البته برای بالا بردن کیفیت، باید به ارکان تعلیم و تربیت یعنی معلمان، دانش آموزان و کتب درسی و شیوه های آموزشی نیز توجه ویژه داشت.»

وی با تاکیدبراینکه آموزش مهارت هایی که در دنیای امروز به کار دانش آموزان می آید، باید مورد نظر مسئولان باشد، می گوید: «بسیاری از دانش هایی که امروز دانش آموزان در مدارس می آموزند، غیرکاربردی و به دور از نیازهای جامعه است، در عوض دانش آموز ما در مدرسه نه شیوه تفکر را می آموزد، نه نحوه ارتباط با طبیعت و انسان های دیگر را. حتی در ارتباط برقرار کردن با خودش هم دچار مشکل است.»

حرف ها، گلایه ها، درد دل ها، دغدغه ها و خواسته های این معلمان، حرف امروز و دیروز نیست، زاییده چند سال اخیر هم نیست! تلنبار سالها بی توجهی مسئولان و البته چوبِ نجابتی است که همواره به دلیل شان و شخصیت خود، بعنوان یک ” فرهنگی” بخرج داده اند. اینکه هر از چندگاهی، به واسطه فشارهای زندگی، صدایی و ناله ای هم از سرِ “درد”، سر دادند، تنها “دادِ” استردادِ “حقشان” بود، حقی که سزاوار از خودگذشتگی، ایثار و شغلِ انبیاییِ آنهاست، امید است که این بار، از بارِ فشارهایی که بعضا کمرِ معلمان را خم کرده، کاسته شود. دوست داریم معلمان خود را با سری بلند و قامتی افراشته ببینیم. به امید روزی که قشر فرهنگی جامعه ما به حق و حقوق خود برسد و دیگر مطالبه ای بر زمین نمانده باشد. روزی که آموزش و پرورش را اولویت اول کشور بدانیم و ببینیم.



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب چند شغله بودنِ معلمان چه زمانی به پایان می رسد؟ در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :چند شغله بودنِ معلمان چه زمانی به پایان می رسد؟
http://mofidestan.ir/%da%86%d9%86%d8%af-%d8%b4%d8%ba%d9%84%d9%87-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86%d9%90-%d9%85%d8%b9%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%da%86%d9%87-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86/

آخرین ویرایش: - -

تحقیق درباره برزیلل

نویسنده : نویسنده چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 11:35 ب.ظ  •   

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: ۷   Education in Brazil Overview The official educational cycle in Brazil is:  Eight years of fundamental education  Three years of intermediary education  Between four and six years of superior education  Post graduation coursesPre-school (kindergarten and equivalents) are not mandatory. Legislation The topic Education is subject of a Chapter of the Constitution, articles 205 to 214.The most important infraconstitutional law regarding education is Law nr. 9394, December 20th 1996, officially known as Lei de Diretrizes e Bases (Law of Guidelines and Bases), but often referred to as Lei Darcy Ribeiro (a tribute to one of the greatest Brazilian sociologist and educator). Fundamental Education According to article 208 of Constitution, the fundamental education is mandatory and gratuitous. Only the fundamental education is mandatory in Brazil.The command is valid both for the State (includi …

نوشته تحقیق درباره برزیلل اولین بار در فایل دانش پدیدار شد.


لینک منبع و پست :تحقیق درباره برزیلل
http://filedanesh.ir/%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b2%d9%8a%d9%84%d9%84/

آخرین ویرایش: - -

مرسدس بنز: کامپیوتر شانسی برای شکست انسان در رانندگی ندارد

نویسنده : نویسنده جمعه 15 اردیبهشت 1396 11:53 ق.ظ  •   



مفیدستان:

مقامات مرسدس بنز باور دارند که کامپیوتر قادر به شکست توانایی‌های حسی انسان‌ در مسابقات رانندگی نیست. به نظر آن‌ها رقابت میان انسان و کامپیوتر بسیار نزدیک است.

مرسدس بنز اذعان کرد که حتی بهترین کامپیوتر نیز توان رقابت با قابلیت‌های حسی انسان در یک مسابقه‌ی رانندگی را ندارد. جوکن هاب، مدیر آزمایش و تأیید بخش تحقیق و توسعه‌ی مرسدس اِی‌اِم‌جی، در حاشیه‌ی مسابقات فرمول یک استرالیا، در پاسخ به وب‌سایت CarAdvice گفت: «یک کامپیوتر توان شکست دادن یک راننده‌ی فرمول یک نظیر لوئیس همیلتون در پیست مسابقه را ندارد. این کار بسیار دشوار است؛ زیرا رانندگی در این شرایط به قابلیت‌های حسی حرکتی بالایی نیاز دارد.»

او افزود:

من نمی‌دانم آیا باهوش‌ترین کامپیوتر هم توان شکست دادن قابلیت‌های حسی انسان را دارد یا خیر؛ اما این رقابت می‌تواند بسیار نزدیک باشد. من معتقدم که انسان برنده‌ی این رقابت است.

هاب می‌گوید یا وجود اینکه کامپیوتر قادر به شکست دادن بهترین رانندگان دنیا نیست؛ اما این فناوری، راندن خودروها در یک مسیر مسابقه با حداکثر سرعت را آسان کرده است. این امر در مقایسه با رانندگی خودکار در جاده‌های شهری و ترافیک هرروزه‌ی آن‌ها ساده‌تر است.

مسابقات فرمول یک

خبر خوب در مورد مسیرهای فرمول یک این است که «اما و اگر» زیادی برای آن‌ها وجود ندارد. البته این مسیرها «اما و اگر» دارند، اما نسبتاً کمتر است. شما در این مسیرها با مشکل عابران پیاده روبه‌رو نیستید و صدها نفر در اطراف خود برای کمک رساندن دارید. شما تنها یک مسیر را می‌روید و با ترافیک در جلو یا پشت سر مواجه نیستید. هرچند باید به این موضوع اشاره کرد که ۱۸ ماه پیش یک تماشاگر در خلال برگزاری مسابقات گرندپری چین وارد مسیر مسابقه شد.

بااین‌حال، نظر هاب در مورد نیازهای محدود برای راندن سریع یک خودروی فرمول یک با کامپیوتر صحیح است. هرچند او به فاکتورهای انسانی نظیر خستگی و ناهماهنگی اشاره‌ای نکرد.

هاب به شوخی عنوان کرد که احتمالاً مسئله‌ی مالی در جایگزینی رانندگان فرمول یک با دستمزدهای بالا با یک کامپیوتر وجود دارد؛ اما به نظر نمی‌رسد فرمول یک علاقه‌ی چندانی به برگزاری چنین رقابت‌هایی داشته باشد. هاب می‌گوید حضور خودروهای کاملاً مستقل در جاده‌ها حداقل به یک دهه زمان نیاز دارد.



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

میلیونر زاغه نشینمروری بر فیلم میلیونر زاغه نشین آرزوها، سرنوشت، سینما خلاصه داستان جمال ملک تعمیرگاه وتنظیم موتور تخصصی ماهر اخباردلایل روغن کم کردن کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو میلیونر زاغه نشین مروری بر فیلم میلیونر زاغه نشین آرزوها، سرنوشت، سینما خلاصه داستان «جمال ملک» جوانی است تعمیرگاه وتنظیم موتور تخصصی ماهر اخبار دلایل روغن کم کردن کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری

مطلب مرسدس بنز: کامپیوتر شانسی برای شکست انسان در رانندگی ندارد در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :مرسدس بنز: کامپیوتر شانسی برای شکست انسان در رانندگی ندارد
http://mofidestan.ir/%d9%85%d8%b1%d8%b3%d8%af%d8%b3-%d8%a8%d9%86%d8%b2-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%86%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa-%d8%a7%d9%86%d8%b3/

آخرین ویرایش: - -

دلیل ضعیف شدن باتری‌ها چیست؟

نویسنده : نویسنده شنبه 9 اردیبهشت 1396 05:00 ق.ظ  •   



مفیدستان:

تقریبا تمامی دارندگان لپ تاپ یا اسمارت‌فون‌ها از داستان ضعیف شدن باتری در طول زمان خبر دارند. زمانی که یک دستگاه جدید خریداری می‌کنید، باتری دستگاه قادر است تمام روز دوام بیاورد، اما پس از یکی دو سال، احتمالا باتری دستگاه شما حتی تا ظهر هم دوام نخواهد آورد. متاسفانه علم در توجیه دلایل کاهش قدرت باتری در طول زمان در چند ساله اخیر ناتوان بوده است. اما امروزه محققان سازمان انرژی ایالات متحده بر این باورند که یکی از مکانیزم‌های اصلی در کاهش ظرفیت باتری در طول زمان را کشف کرده‌اند و با تلاش این دانشمندان، احتمالا باتری‌ها در آینده نزدیک از وجود چنین معضلی رهایی پیدا خواهند کرد.

در باتری‌های شارژی لیتویم-یونی، لیتیوم-یون در اصل یک نوع الکترولیت است که همواره بین الکترودها در حال حرکت بوده و همواره موجب چرخش الکترودها در باتری و در نتیجه برق‌رسانی به دستگاه می‌شود. ظرفیت باتری هم رابطه مستقیمی با مقدار لیتیوم‌ یون‌های در حال حرکت بین الکترودها در زمان شارژگیری و یا شارژدهی دارد. هرچه مقدار این الکترودهای در حال حرکت بیشتر باشد، ظرفیت و دوام باتری نیز بیشتر خواهد بود.

در مطالعه‌ای که اخیرا انجام گرفت، سازمان انرژی آمریکا به این نتیجه رسید که مواد تشکیل‌دهنده‌ی الکترودهای باتری در طول زمان از بین می‌روند و موجب پخش شدن یون‌های فلزی از جمله منگنز به درون باتری می‌شوند که در نتیجه‌ی آن، منگنزها در مسیر خلاف جهت جهت الکترودها به حرکت درمی‌آیند. این اتفاق منجر به یک واکنش سریع و در نهایت گیرافتادن (بی‌حرکت ماندن) لیتیوم-یون‌ها در درون باتری می‌شود. به مرور زمان مقدار لیتیوم یون‌های گیرافتاده افزایش می‌یابد و متعاقبا با کاهش مقدار لیتیوم-یون‌های فعال در باتری، ظرفیت باتری نیز از مقدار طبیعی و اولیه خود کاهش پیدا می‌کند.

“دنیل آبراهام” محقق سازمان انرژی و از اعضای فعال در این مطالعه می‌گوید: “بین مقدار منگنزهای حرکت کننده به سمت آنود و مقدار لیتیوم‌هایی گیرافتاده یک رابطه‌ی کاملا مستقیم وجود دارد. حالا که دلیل اصلی گیرافتادن لیتیوم یون‌ها و کاهش ظرفیت باتری را شناسایی کرده‌ایم، احتمالا به زودی راه حل‌های مناسبی برای حل این مشکل پیدا خواهیم کرد.”


موارد موضوعی مرتبط



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب دلیل ضعیف شدن باتری‌ها چیست؟ در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :دلیل ضعیف شدن باتری‌ها چیست؟
http://mofidestan.ir/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b6%d8%b9%db%8c%d9%81-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

آخرین ویرایش: - -